Archive

Archive for the ‘Tazkirah’ Category

Tanya Ustaz

January 24, 2012 Leave a comment

baru lepas call ustaz shauqi. post ni supaya bole rujuk semula bila perlu

soalan:

1. saya biasa buat solat sunat witir lepas isyak. bole tak lepas witir tu saya buat solat sunat lain pula?

2. bole tak kuatkan suara dalam solat sunat?

3. bole tak buat solat sunat istikharah dalam waktu2 yang diharamkan solat?

jawapan:

1. lepas witir tu seeloknya tido dulu. lepas bangun baru bole buat solat sunat lain. ataupn ada ulama ckp kena tunggu dalam sela masa yg lama (sejam, dua jam).

2. sunnah perlahankan suara dalam solat sunat. kecuali utk beberapa solat eg. solat sunat hari raya.

3. solat sunat istikharah tak termasuk dalam solat2 yang haram solat dalam waktu2 haram solat. tp seeloknya jangan buat masa tu sbb solat sunat istikharah lebih kurang sama dgn solat sunat hajat. takut ada pendapat ulama lain yang mengatakan tak bole.

wallahu’alam.

p/s: ada satu soalan lagi sebenarnya, tp segan pula nak tanya. mcm dah banyak pula tanya. lain kali insyAllah.

Advertisements
Categories: Tazkirah

Sekilo

August 31, 2010 6 comments

Mungkin sebab HSE Day tahun ni diadakan hampir dengan bulan puasa, salah satu aturcara program ialah kuliah Zohor. Kuliah tu pasal puasa dan sains. Saya datang hampir di hujung kuliah, tapi alhamdulillah, sempat juga dengar beberapa isi penting.

Antaranya, ustaz tu cakap, lepas bulan puasa nanti sepatutnya berat badan kita kurang sekurang-kurangnya 2 kilogram. Paling teruk pun 1 kilo. Siapa yang tak kurang walau sekilo, maknanya dia belum betul-betul puasa lagi. There’s something wrong with the puasa.

Ustaz juga ada kongsi satu hadis yang antara lain bermaksud: “Orang yang paling banyak kenyang di dunia, akan paling lama berlapar di akhirat“. So renung-renungkanlah. Saya tak nak lama berlapar di akhirat sebab di dunia yang sekejap ni pun tak tahan berlapar. Apa lagi di akhirat yang dengar kata, satu hari bersamaan seribu tahun..

Anyways, puasa tinggal 9 hari je lagi ni. Sempat lagi kot nak turun sekilo.. 😀

Mengapa Wanita Meluat Dengan Bidadari?

September 7, 2009 8 comments

Ok, artikel kat bawah ni panjang skit tapi sangat menarik. Perumpamaan atau contoh yang diberi sangat jelas dan tepat. Saya dapat dari email, jadi kalau ada yang tak betul atau tepat, saya mohon maaf. Wallahu a‘lam.

“Ustaz, boleh tak kalau di syurga nanti, saya tak nak suami saya ada bidadari?”

Soalan ini pernah dikemukakan oleh seorang wanita (entah datin mana tah), sewaktu sesi soal jawab dalam satu kuliah (kalau aku tak silap, oleh Ustaz Dato Abu Hassan Din Al-Hafiz), pada sekitar awal 90-an.

Jawapannya nanti dulu. Aku nak bincang hal yang lebih penting. Haha..

Datin tersebut wajar diberi ucapan syabas kerana berani menyuarakan apa yang terbuku di kalbu ramai wanita. Tapi pasti kebanyakannya tak tergamak nak luahkan perasaan tu.

Mmm.. nampaknya sampai begitu sekali kaum wanita ni meluat dengan bidadari syurga. Aku guna perkataan ‘meluat’ sebab aku rasa inilah istilah yang paling sopan. Mungkin ada yang sampai rasa benci bila mendengar perkataan ‘bidadari’, aku tak nafikan.

Apa puncanya sampai jadi macam tu?

Penjelasan yang paling mudah, sebab cemburu.

Penjelasan yang lebih mendalam; sebab wanita sebegitu menyangka bahawa suaminya adalah MILIK mutlak si isteri. Sebagaimana miliknya terhadap kereta Mercedesnya dan rumah banglonya. Tak mahu KONGSI dengan orang lain.

Aku pernah menghadiri majlis ilmu yang dianjurkan satu jemaah dakwah. Ustaz yang sedang memberi amanat kepada bakal-bakal da`ie itu ada menyebut, “Jangan sekali-kali ceritakan mengenai bidadari apabila anda sedang membicarakan tentang nikmat syurga di khalayak yang ada wanita menghadirinya. Dikhuatiri jika anda tidak bersedia dengan ilmu yang cukup, majlis ilmu itu akan hanya menimbulkan rasa benci di kalangan wanita yang masih lemah imannya..”

Fuhh~! Sampai begitu sekali rupanya. Dahsyat..

Aku tak sangka sampai begitu sekali, hingga ‘pantang’ disebut tentang bidadari di depan wanita.

Tapi.. Dalam Al-Qur’an kan bidadari disebut tanpa berselindung?

Ohoho… mungkin tak apa la sebab kebanyakan wanita di luar sana tak faham pun bila mendengar atau membaca Qur’an.

Habis, nak biarkan macam tu je? Biarkan je wanita ‘bermusuh’ dengan bidadari? Tak ada cara nak ‘mendamaikan’ dua golongan ni ke?

Biar aku beritahu apakah jawapan ustaz yang awal tadi.

“Di syurga nanti, selagi puan tak berenggang dengan suami puan, suami puan seakan-akan tak nampak pun bidadari. Tak perlu lah puan risau sangat. Yang penting sekarang, usahakan agar puan bersama suami dapat menjadi ahli syurga. Kalau isteri terpaksa masuk neraka buat sementara, dan suami yang masuk syurga dulu, saya tak jamin la bidadari tak ganggu dia..” Padat dan bersahaja jawapan yang diberikan ustaz, disambut gelak ketawa hadirin. Si datin tunduk sambil tersenyum kelat.

Hmm.. kenapa suami tak nampak bidadari bila isterinya ada? Sebab wanita ahli syurga kelak akan dijadikan oleh Allah sebagai ketua bidadari. Hebatnya kecantikan ketua bidadari ni, adalah ibarat cahaya bulan mengambang penuh di musim panas. Para bidadari yang lain pula ibarat bintang-bintang yang bertaburan di sekelilingnya. Hanya menyerlah tika bulan menyepi.

Maka apabila Ketua Bidadari itu hadir, si suami seolah-olah terpukau, dan bidadari yang lain seakan tak kelihatan, ataupun nampak kecil saja. Macam gadis jelita dikelilingi budak-budak tadika. Tentu saja fokus si suami takkan beralih dari melihat isterinya.

Hebat kan? Tapi macam mana kalau tiada bidadari langsung? Kan lagi bagus kalau tiada saingan?

Tidak juga.

Andai tiada bidadari, maka cantiknya Ketua Bidadari umpama bulan penuh di langit yang kosong. Kejelitaannya jadi kurang menyerlah kerana dia cantik sorang-sorang, tak ada siapa yang kurang dari dia, jadi pada siapa dia nak dibandingkan? Pada jiran di mahligai bersebelahan yang jaraknya sejauh mata memandang?

Wahai wanita penghuni syurga; anda sama cantik saja dengan Ketua Bidadari yang lain. Tak berapa seronoklah. Anda hanya paling cantik di mata suami anda. Begitu juga Ketua Bidadari yang menjadi jiran anda, tercantik di mata suaminya.

Satu perkara lagi, para bidadari syurga adalah penghuni asal yang telah Allah tempatkan di situ. Mereka penduduk asal syurga. Tak bolehlah nak halau mereka pula. Nanti mereka mengadu pada Allah. Mereka tidak pernah berbuat dosa, taraf mereka seakan malaikat yang sentiasa makbul doanya. Cuma mereka ini Allah kurniakan nafsu sebagaimana manusia. Tetapi nafsu mereka bersih (tidak takabbur terhadap Allah) dan tidak terhijab.

Dalil tentang mereka mempunyai nafsu, dalam surah Al-Waqi`ah ada ayat yang berbunyi `uruban atraaba, yang apabila diterjemahkan bermaksud: “sentiasa merindui (suami mereka yang berada di dunia) dan muda belia usia mereka”.

Di dalam bahasa Arab, kalimah `uruban juga bermaksud berahi berpanjangan. Dalam istilah yang agak kurang sopan (minta maaf), mereka ini sentiasa merindui jimak. Saya mohon maaf sekali lagi, tapi wanita dengan sifat sebeginilah yang diidamkan oleh hampir semua lelaki. (ah.. aku rasa bukan HAMPIR semua, tapi memang SEMUA lelaki normal macam tu).

Tentang pengertian kalimah atraaba pula, nantilah bila ada masa yang sesuai aku huraikan dalam artikel yang khusus tentang bidadari.. for guys only. ;-j

Baiklah. Anda dah nampak, cara untuk mengelakkan suami anda dari melayani bidadari, ialah dengan sentiasa ada di sisi suami. Senang saja bukan? Barulah bidadari lain tak ‘kacau daun’.

Betul?

Tapi adakah anda pasti?

Kita rujuk sebuah hadith yang menceritakan tentang keadaan penghuni syurga;

Para Sahabat bertanya, adakah penghuni syurga melakukan jimak, dan bagaimanakah keadaan mereka? Dijawab oleh Rasulullah, “Benar. Oh, sungguh hebat sekali. Tenaga dan kenikmatan mereka Allah gandakan kepada seratus, dan mereka sekali pun tidak akan merasa letih.” ~au kama qaal

Hmm. Maknanya, kalau Ketua Bidadari tak mahu berenggang dengan suami, maka alamatnya tak keluar dari bilik la. Layanlah sampai dia puas.

“Tak kisah, janji dia tak layan bidadari..” mungkin itu jawapan seorang wanita.

Saya beritahu lagi; Ahli syurga juga tidak tidur, kerana terdapat hadith yang menyatakan bahawa “tidur itu saudara mati, maka ahli syurga tidak memerlukan kepada tidur, tidak mengantuk, dan tidak letih, lapar, atau dahaga..”. (au kama qaal)

Jenuh la kali ni tak turun-turun dari katil. Sanggupkah anda? Berapa minggu anda sanggup? Berapa tahun? Berapa dekad? Berapa kurun?

Jika di hati anda terdetik rasa bosan, para bidadari di luar bilik akan mengetuk pintu sambil bertanya bilakah gilirannya akan sampai. “Ketua! Biar kami pula ambil alih!” ..mungkin itu yang mereka kata.

“Biarlah diorang menunggu kat luar.. aku takkan tinggalkan suami aku!” Mungkin ada wanita yang berfikir begini.

Izinkan saya bertanya lagi; “Tak nak pergi shopping ke?” ; )

“Eh, shopping? Shopping apa? Kat mana?”

Mafhum daripada beberapa hadith yang mutawatir,
Pada setiap Jumaat Allah adakan suatu ‘pasar’ di syurga. Di pasar inilah, ahli syurga diberi nikmat terbesar antara segala nikmat di syurga, iaitu diizinkan melihat kepadaNya. Tiada satu pun ciptaanNya yang mengatasi keindahan Sang Pencipta, Rabbul Jalil yang bersifat Al-Jamiil.

Dan di ‘pasar’ syurga inilah Allah sediakan segala pakaian, makanan, dan perhiasan (barang kemas dan aksesori) yang berbagai-bagai rupa, beraneka warna dan bentuk.

Ahli syurga cuma perlu melihat kepada contoh ‘produk’ yang dipamerkan, niatkan “Aku mahu yang ini!”; maka dengan serta-merta benda itu sudah dipakai di tubuhnya. Boleh juga meminta seperti itu apabila terlihat ada ahli syurga yang lain, memakai sesuatu yang menarik perhatiannya.

Kenapa perlu ada pasar? Kan boleh minta saja dari dalam bilik?

Perlunya ada pasar ini kerana ahli syurga ketika itu dah tak tahu apa lagi yang mahu diminta, kerana terlalu lama dan banyaknya nikmat yang diperolehi mereka.

Ibarat anda dah dapat semua file/software yang anda ingini, sampai anda tak tahu nak download software/file apa lagi di internet. Dah tak tahu nak ‘search’ apa, sampai termenung di depan superkomputer yang terhebat dan terlaju di dunia, milik anda. Lebih kurang macam tu la ibaratnya.

Maka di ‘pasar’ syurga inilah terdapat pakaian dan barang kemas serta aksesori wanita (dan lelaki) dalam ‘rekabentuk terbaru’…’latest design’ kata sesetengah orang. Sebab itu ahli syurga tidak akan merasa jemu.

Dan apa yang paling hebat, semua yang ada di pasar ini adalah PERCUMA! Ibarat Ivana Trump pergi shopping di HyperMall milik ayahnya yang asyik pecat orang (“you’re fired!”). Tapi di syurga pastinya berjuta-juta-juta kali lebih mewah. Dan anda kekal muda selama-lamanya, tak macam minah saleh tu..

Di pasar syurga tu, semua benda yang menyenangkan hati anda boleh didapati. Niat saja nak pakaian baru, anda akan tiba di Department Pakaian Wanita.

“Handbag LV (Louis Vuitton) ada ke?”
..cheh. Ada sorang minah yang baca artikel ni boleh terfikir nak tanya camni..

Begini sajalah. Biar saya bacakan mafhum sebuah hadith lagi.
“Jannah itu ialah satu kawasan yang tersangat luas. Terdapat lembah, sungai, pohon, dan bukit. Tanah di tengah-tengahnya yang paling tinggi, dan Al-Firdaus berada di tempat yang paling tengah dan paling tinggi”.

belum habis lagi..ada sambungan hadith ni;

“Keseluruhan syurga itu terdapat seratus tingkat. Pada tingkat yang terendah dan pertama, kesemua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya diperbuat daripada perak. Tingkat yang kedua, semua sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada emas; pada tingkat yang ketiga, sudu senduknya, gelas pinggannya, kerusi mejanya daripada yaqut, lu’lu’ dan zabarjad (batu-batu permata yang mahal), dan pada sembilan puluh tujuh tingkat lagi hanya Allah yang mengetahuinya. Jarak antara satu tingkat dengan tingkat yang lain adalah sejauh jarak langit dan bumi.”

Rasulullah hanya sempat meninjau tiga tingkat yang pertama sahaja sewaktu isra’ dan mi`raj.

Syurga tingkat pertama yang terendah adalah untuk ahlul fitrah, manusia yang tidak pernah beriman tetapi seruan tauhid tidak pernah sampai kepada mereka ketika hidup di dunia dahulu. Mereka diizinkan masuk ke syurga setelah selesai menjalani qisas di mahsyar, jika mereka ada menzalimi sesama mereka. Inilah tanda betapa Maha Pemurahnya Allah Yang Maha Adil, tidak menzalimi seorangpun hambaNya.

Tingkat pertama ini juga adalah untuk para muallaf yang hanya sempat mengucapkan syahadah tanpa satu pun amalan baik, dan tiada satu pun kalimah Allah yang sempat dipelajarinya.

Maka sekiranya kita umat Islam ini berjaya ke syurga, tempat kita adalah bermula dari tingkat yang kedua, atau lebih tinggi lagi. Tingkat kedua, barang-barang perkakas dapur serta perabutnya diperbuat daripada emas.

Saya tanya; Di dunia sekarang (di bumi) ini, adakah pakaian dan barang kemas kita diperbuat daripada bahan yang serupa dengan bahan membuat perabut dan peralatan dapur?

Anda tahu jawapannya ialah tidak. Bahan untuk pakaian dan perhiasan kita lazimnya mestilah lebih mahal daripada bahan membuat perabut dan perkakas dapur.
Ertinya, bila sudu dan meja pun diperbuat daripada emas, agaknya apakah bahan yang jadi pakaian dan barang kemas ahli syurga? Sudah tentu lebih mahal daripada emas!

Ya. Bahan dan unsur yang lebih mahal itulah yang dibuat pakaian ahli syurga.. termasuk juga kasut tumit tinggi dan handbag (jika anda mahu, pasti ada!), termasuk juga barang kemas yang ada di Pasar Syurga tu.

Ketika itu jika anda ternampak handbag LV dari alam dunia, mungkin anda akan terasa jijik nak menyentuhnya macam tengok tahi ayam. Mana ada kelas! Emas pun setakat jadi jug air je..Gelas minuman pun dibuat daripada berlian (kalau anda menghuni syurga tingkat atas sikit).

Hm.. Di pasar yang bagaikan real-life catalogue ini, semuanya lebih mahal dari perkakas dan pinggan mangkuk anda. Terlalu banyak pilihan. Shopping la sebanyak mana yang anda mahu. Tak perlu trolley. Kalau anda nak suruh bidadari bawakan barang yang anda shopping itu pun, mereka pasti gembira dapat membantu.

Janganlah lupa pula..para bidadari itu juga khadam anda yang sangat suka berkhidmat. Anda kan ketua mereka?

Ingat ni, kesemuanya anda tak perlu bayar! Bayarannya telah dilangsaikan dengan keringat, darah dan air mata anda ketika di dunia dahulu.

Tapi kalau nak dapatkan ‘design’ terbaru tu, kenalah keluar dari rumah (istana) dan tengok sendiri di pasar Jumaat. Di pasar ini juga ahli syurga akan bersosial, bertemu rakan lama dan saudara mara.

Berapa luas pasar tu? Jika anda terbang menaiki buraq selama sehari pun belum habis melihat keseluruhan bahagian ‘pasar’ itu. (kalau naik kenderaan yang lebih laju, anda tak nampak apa-apa sebab laju sangat, mengatasi kelajuan cahaya).

Dan sudah tentu suami anda pun nak pergi ke Pasar Jumaat itu juga untuk melihat Allah Rabbul Jalil. Ajaklah suami shopping sekali!

Setiap minggu, akan ada design terbaru yang boleh anda dapati. Setiap minggu juga anda boleh datang shopping di pasar ini. Sampai tahun depan, kurun hadapan, alaf hadapan…sampai bila-bila. Tiada had usia di syurga..

Soalan terakhir saya: Yang mana lebih menyeronokkan bagi anda; shopping dengan suami, atau pergi shopping bersama bekas teman-teman rapat, rakan sekolej (atau rakan serumah) anda dahulu? 😉

..dan mungkin pada kurun hadapan, suami anda nak pergi memancing di sungai syurga bersama bekas rakan sekampungnya… atau mungkin dia cuma nak ‘berehat di rumah’ saja.. 😉

—–

Dah la.. tak payah risau. Perasaan cemburu tu kerana disebabkan kejahilan tentang fitrah lelaki dan tak faham kehendak suami. Ahli syurga tidak ego dan cemburu buta. Di syurga tiada hasad dengki dan tiada sifat takabbur. Qaalu salaaman-salaama~

Lelaki dan wanita saudaraku sekelian.. MARILAH MENUJU KEJAYAAN!

Digg This
Categories: Advice, Life, Tazkirah Tags: , , , ,

Masih Suami Isterikah Di Alam Akhirat?

October 12, 2008 14 comments

Dari email yang saya dapat daripada seorang rakan. Agak menarik dan pada saya, sedikit berkaitan dengan entri Angels & Ramadhan. Yang ni khas untuk wanita saya kira. Soalan no. 6 pernah saya tanya pada salah seorang ustaz di sini (KT). Beliau sekadar menjawab “Wallahu’alam”.

  1. Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin.Wanita yang meninggal dunia sebelum berkahwin akan dikahwinkan oleh Allah SWT di syurga kelak dengan seorang lelaki di kalangan ahli syurga.Rasullullah SAW bersabda ‘ Tiada si bujang di dalam syurga’ (Muslim).Ini kerana ada juga lelaki belum berkahwin yang meninggal dunia.
  2. Wanita yang meninggal dunia setelah diceraikan dan tidak berkahwin sesudahnya.Wanita ini juga akan dikahwinkan oleh Allah SWT dengan lelaki daripada ahli syurga.
  3. Wanita yang meninggal dunia sedangkan suaminya tidak masuk syurga.Begitu juga wanita yang meninggal dunia yang masuk syurga sedangkan suaminya tidak masuk syurga, akan di kahwinkan oleh Allah dengan serorang daripada lelaki yang masuk syurga.
  4. Wanita yang meninggal dunia setelah berkahwin.Wanita ini akan berada bersama suaminya di syurga kelak sekiranya suaminya masuk syurga.
  5. Wanita yang kematian suami dan tidak berkahwin sesudahnya.Wanita ini akan tetap bersama suaminya yang dikahwini di dunia sekiranya suaminya masuk syurga.
  6. Wanita yang kematian suami dan berkahwin sesudahnya.Wanita yang kematian suami dan berkahwin lain akan bersama lelaki yang terakhir dikahwininya di dunia tidak kira berapa kali dia berkahwin. Suami yang terakhir adalah suaminya di syurga sekiranya suami itu menjadi ahli syurga.

🙂 Wallahu’alam. Di samping berusaha untuk meningkatkan iman dan amal, sama-samalah kita berdoa semoga kita semua dimasukkan ke dalam syurga dengan Rahmat-Nya di akhirat kelak.

Witir & KFC

October 5, 2007 3 comments

This afternoon ustaz Sapawi called me. It was regarding the number of raka’ah for witr prayer. We brought up the issue during a post-tazkirah session (complete entry of this tazkirah is still in draft) since what he said in his tazkirah earlier, differ with what ustaz Zaharom said. So, he called me to tell that he had found the source which tells how witr can be done. He wanted to email us but there was a problem with his internet connection.

Ok, he said, the most raka’ah of witr performed with one salam was 11. I’m not sure whether that was performed by Rasullullah or the companions during his present. Need to confirm with ustaz. Then there were 9, 7, 5 and 3. The tahiyyat awal can be performed in the last raka’ah except for the 3 raka’ah witr, since it might be confused with the Maghrib prayer.

Ustaz mentioned from which source (book) he got the info. I wrote it somewhere but it’s not with me right now. Even so, I’m afraid what I jotted down might be misleading. So I did ask ustaz to try emailing us again later. Then I’ll update and polish this entry.

At 4:15 pm I made a move to head back home. Thinking there’s no free meal for the break of fast today.. 😦 There goes my 4 days of free meals streak.. But then, someone called and in the end I got a KFC pack!! MasyaAllah, how Gracious of Him.. Alhamdulillah. This Ramadhan, Allah has been so gracious and generous with me. Made me feel embarrassed of how ungrateful and unthankful I am to Him.

Categories: Life, Tazkirah Tags: ,

Tazkirah Ramadhan X

October 4, 2007 2 comments

Hari ini merupakan hari terakhir ada tazkirah Ramadhan ketika masa lunch. Minggu depan dah takde. Tazkirah hari ni disampaikan oleh ustaz Zaharom. Aku pergi surau lambat. Dalam 1:35 pm. Nevertheless, antara apa yang aku dapat (dan ingat) dari ustaz ialah;

  • Berbicaralah dengan Allah menerusi al-Quran. Kalau tak dapat banyak, sikit pun jadilah, walaupun satu ayat. Dikuatiri di akhirat nanti Allah tak kenal kita sebab kita tak pernah berbicara dengan-Nya.

  • Hiburkan hati dengan membaca al-Quran, kerana al-Quran boleh menenangkan hati. Sekiranya hati tidak tenang setelah baca, jangan salahkan al-Quran. Mungkin cara pembacaan kita tak betul. Jadi kena selalu belajar dan perbaiki bacaan.

  • Islam itu mudah tapi jangan dipermudahkan.

  • Jangan lupa tunaikan zakat fitrah. Sia-sia amalan puasa kita jika tidak menunaikan zakat fitrah.

  • Hari raya istimewa untuk orang Islam sahaja. Tiada istilah kongsi raya dalam Islam. Masyarakat boleh majmuk tapi agama tidak boleh.

  • Ketika pagi hari raya, jangan ditangisi mereka yang telah tiada (meninggal dunia). Tiada apa yang perlu ditangisi lagi. Apa yang boleh kita lakukan ialah perbanyakkan berdoa dan sedekahkan mereka al-Fatihah.

Categories: Life, Tazkirah Tags: ,

Tazkirah Ramadhan VII

October 1, 2007 7 comments

Tengah hari tadi aku tak pergi ke surau untuk dengar tazkirah. Tazkirah hari ni disampaikan oleh ustaz Zulkifly. Rasa menyesal pula tak pergi. Minggu depan dah takde tazkirah lagi. So that one should be the last tazkirah by ustaz Zulkifly. Anyway, hari ni ada majlis berbuka puasa. Antara agendanya, tazkirah sementara tunggu masuknya waktu Maghrib. Tazkirah disampaikan oleh ustaz Zaharom. Tak dapat dengar tazkirah tengah hari, dengar tazkirah petang pun jadi la..

Ada beberapa perkara yang menarik dari tazkirah ustaz Zaharom tadi. Antaranya;

  • Jangan sebut malam Lailatul Qadar. Gunakan Lailatul Qadar sahaja atau malam al-Qadr. Lailatul tu sendiri dah bermaksud malam. Jadi, kalau kita sebut malam Lailatul Qadar, akan membawa maksud malam malam penentuan. Dah jadi plural pula. Sedangkan Lailatul Qadar hanya berlaku semalam sahaja.

  • Lailatul Qadar adalah malam yang lebih baik dari 1000 bulan (lebih kurang 83 tahun 4 bulan). Bukan bermaksud umpama hidup selama 83 tahun. Tetapi amalam yang dilakukan ketika Lailatul Qadar itu menyamai amalan untuk 83 tahun. Jika kita berdoa minta dimurahkan rezki, umpama kita telah berdoa selama 83 tahun supaya dimurahkan rezki.

  • Apa jua doa akan dimakbulkan Allah ketika Lailatul Qadar. Jika kita minta kekayaan, maka kita akan memperolehinya. Tetapi waktu terjadinya Lailatul Qadar itu terlalu singkat. Maka gunakanlah ia sebaik-baiknya.

  • Yang terbaik adalah meminta keampunan dosa dari Allah. Gunakan doa yang diajarkan oleh Rasullullah saw kepada Aishah ra;

    • Allahumma innaka ‘afuwwun karim, tuhibbul ‘afwa fa’ fu ‘anni. Ya Allah, Engkau Maha Pengampun dan mencintai orang yang meminta keampunan, maka ampunilah aku.
  • Sekiranya kita mendapat keampunan ketika Lailatul Qadar, maka mudah untuk kita meminta apa sahaja dari Allah selepas itu kerana kita telah bersih dari segala dosa. Doa orang yang bersih dari dosa sangat makbul dan mudah diterima Allah.

  • Doa berbuka puasa sepatutnya dibaca selepas makan sebab ayat yang digunakan dalam doa tu ialah past tense. Subhanallah, aku yang jahil ni selamba je sound TV1 sebab siarkan doa berbuka puasa lepas azan. Tak macam tv atau radio lain yang siarkan doa tu sebelum azan. Ustaz kata, cukuplah dengan baca bismillah, kemudian makan. Lepas makan baru baca doa berbuka puasa dan ditambah dengan doa-doa yang lain, sebab waktu antara Maghrib dan Isyak tu merupakan antara waktu yang mempunyai keberkatan.

Categories: Life, Tazkirah