Home > Life, Tazkirah > Sekilo

Sekilo

Mungkin sebab HSE Day tahun ni diadakan hampir dengan bulan puasa, salah satu aturcara program ialah kuliah Zohor. Kuliah tu pasal puasa dan sains. Saya datang hampir di hujung kuliah, tapi alhamdulillah, sempat juga dengar beberapa isi penting.

Antaranya, ustaz tu cakap, lepas bulan puasa nanti sepatutnya berat badan kita kurang sekurang-kurangnya 2 kilogram. Paling teruk pun 1 kilo. Siapa yang tak kurang walau sekilo, maknanya dia belum betul-betul puasa lagi. There’s something wrong with the puasa.

Ustaz juga ada kongsi satu hadis yang antara lain bermaksud: “Orang yang paling banyak kenyang di dunia, akan paling lama berlapar di akhirat“. So renung-renungkanlah. Saya tak nak lama berlapar di akhirat sebab di dunia yang sekejap ni pun tak tahan berlapar. Apa lagi di akhirat yang dengar kata, satu hari bersamaan seribu tahun..

Anyways, puasa tinggal 9 hari je lagi ni. Sempat lagi kot nak turun sekilo.. 😀

Advertisements
  1. Pieja
    August 31, 2010 at 11:58 pm

    Kalau turun 4 kilo, apa plak kata ustaz tu? :p

    • نورنانا
      September 2, 2010 at 9:03 am

      oh hebat nya 4 kilo~

      • September 2, 2010 at 11:50 am

        Nana, rasanya seminggu raya dah up balik berat tu :). Adik2 Pieja semua cakap yang kurang tu berat air je, bukan lemak. Hampeh :p.

  2. September 1, 2010 at 9:01 am

    salam ramadhan abg mucs tewww..

    thanx singgah2 ke blog me yg ittewww..

  3. December 9, 2010 at 9:07 am

    haha. puasa lepas i pun banyak turun berat. tapi lepas raya terus naik. 😀 ermm macam mana tu…

    • December 10, 2010 at 12:20 am

      lps puasa naik balik tu, standard la kot.. balas dendam :p

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: