Home > Uncategorized > Dia dan Rotan

Dia dan Rotan

Kebelakangan ini saya menjadi seorang yang pemarah. Entah kenapa, makin lama makin teruk jadinya. Terbaru, saya marah adik ke-7 saya hingga tahap rotan-merotan.

Hanya kerana saya geram, mengajar pelajaran Prinsip Akaun hampir sebulan, satu apa pun tak masuk ke kepala otak nya.

Akhirnya, rotan hinggap ke tubuhnya. Berbirat-birat. Sudahlah tak masuk ajar, menjawab pula. Akhirnya saya tinggalkan dia tanpa apa progress apa-apa.

“Jangan melawan kakak tu,” kata Mak.

“Akaun tu, subjek kegemaran arwah ayah,” sambung mak lagik.

Senyap.

Senyap.

Selepas beberapa minit…

“Kak Nana, ajarlah semula. Am tak faham.”

Saya lemah. Saya mula mengajar. Dari mula. Tak ingat yang saya dah birat-biratkan lengan, peha dan betisnya.

Dan selepas 2 jam,..

“Haaa.. baru faham. Oklah, nak tidur.”

Tak tahu dia betul-betul faham atau tak. Tapi, pagi tadi, saya cek kerja sekolah Am. Semuanya betul. Alhamdulillah.

Saya rasa, dia lemah bila mak cakap pasal arwah ayah.

Tapi itulah, dia lah adik lelaki yang paling arwah ayah beri perhatian dulu. Harap-harap terbuka hatinya nak belajar dengan ikhlas.

Dan saya mungkin terlalu keras. Saya pun perlu berubah. Harap-harap lah.

Categories: Uncategorized
  1. buzzybug
    February 11, 2009 at 11:36 am

    saya x pernah ajar adik saya belajar. huhu. sbb beza pun setahun aje.

    hopefully adik nana x bosan nak belajar. 🙂

    errr… saya pun cepat marah skang nie. huhu…

  2. February 17, 2009 at 11:29 am

    saya pun garang kalau ngan adik. selalu je adik saya menitiskan air mata. saya memang garang lah.

  3. نورنانا
    February 18, 2009 at 11:13 am

    oh, saya ni sebenarnya mmg garang.
    garang byk, bukan garang sikit.

  4. February 22, 2009 at 4:06 pm

    mungkin masanya untuk berlembut…
    Lelaki juga punya rasa sensitif.hehe
    salam perkenalan

  5. نورنانا
    March 5, 2009 at 9:24 am

    ye, mak saya pun ckp gitu.

    ok, saya salah.

    sob sob sob.

  6. fiza
    June 25, 2009 at 4:38 pm

    at least am ade gak rse nak belajar…
    man??? hm…. bile ntah

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

