Home > Advice, Life > Bulan & Dacing

Bulan & Dacing

Malam tu, masa borak-borak dengan Hj Man, dia beritahu satu cerita dari kawan dia. Kawan Hj Man cakap, “Sekarang ni orang kita tengah sibuk dengan perang bendera. Pergi mana-mana je nampak bendera. Bila tengok bendera bulan, mesti terfikir (ingat) PAS. Tengok bendera dacing teringat BN. Tapi kan bagus, kalau orang tengok je bendera bulan, pastu teringat yang sekiranya kita banyak berzikir pada Allah, muka kita akan lebih bercahaya dari cahaya bulan pada hari akhirat. Bila tengok bendera dacing pula, teringat yang amalan kita akan dipertimbangkan1 di akhirat nanti.”

Masa dalam perjalanan dengan Hj Ayub pula, dia cakap, “Eh, patutnya kita berhenti kejap la, gi amik bendera PAS tu. Buat alas makan cantik juga. Bulatan (bulan) kat tengah-tengah tu ngam-ngam je untuk letak talam2.” Kami semua gelak je..

 

  1. Amalan di akhirat akan dipertimbangkan. Bukan dihitung.
  2. Merujuk kepada cara makan mengikut sunnah Rasulullah s.a.w.
Advertisements
  1. March 3, 2008 at 1:52 pm

    Wahahaha…betol tuh…

  2. نورنانا
    March 3, 2008 at 2:22 pm

    haha…
    bulan, dacing, roket…

    kalo kat ampang & cheras la…
    hehe…

  3. March 3, 2008 at 2:29 pm

    moja: yup. so true..

    nana: kat sini bulan & dacing je. kadang2 ada juga terselit keris skali.. hehe..

  4. March 3, 2008 at 2:40 pm

    kat sini ada bulan, dacing, rocket dan kadang2 nampak jugak kunci…

    mucs, duk kat kay tee tak terserempak ke ngan tuk mun yang wakil parti kunci tu? 🙂

  5. نورنانا
    March 3, 2008 at 4:59 pm

    tu Parlimen kawasan umah tok saya tu..
    KT..

    Hehe..

  6. ixora
    March 3, 2008 at 9:59 pm

    oh, kat kampung saya pun cuma nampak bulan ngn dacing je.. takde roket maupun kunci. tapi kat sini(KJ) saya nampak dacing ngn roket je yang paling ketara..

  7. March 4, 2008 at 2:34 am

    salam smua…kita orang islam.sbgai org islam adakah kalian smua prihatin dgn apa y tlh blaku d ngara kt slama 50 thn y lalu…adakah kalian smua ingin trus dbuai mimpi,,dtindas,,dgn janji2 palsu krajan gelombang biru???adakah patut kalian mgamalkan islam hadhari sdangkan islam y dbawa olh Rasullullah SAW y dturunkan olh ALLAH.adakah ianya tidak cukup sempurna???renungkanlah…

  8. March 5, 2008 at 2:47 pm

    aishah: saya bukan selalu jalan2, so peluang nak terserempak tu amat la nipis.. tapi tak pernah nampak plak bendera kunci dekat2 sini..

    nana: wah, sangat peka..

    ixora: berbeza ikut tempat..

    aziera: wsalam wbt. Islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w memang sudah cukup sempurna.

  9. March 5, 2008 at 3:08 pm

    kat sini yg ada cuma bulan dan dacing je..
    roket tu pun roket sesat..

    hehe salam empunya blog..

  10. نورنانا
    March 5, 2008 at 3:28 pm

    roket sesat? owh yg abis minyak ke?
    hehe..

  11. Nasron al-Jauhari
    March 7, 2008 at 4:27 pm

    sebelum memangkah, timbang-timbangkan
    semasa memangkah, bulat-bulatkan

    asal jangan lukis gambar bulatan atau gambar dacing udah ler… pangkah cam ni X … baru betulllll

  12. ain
    March 10, 2008 at 4:08 pm

    nice!

  13. penamaya
    March 10, 2008 at 5:20 pm

    Orang berpengalaman memang bijak menganalisis sekalipun dalam gurau senda.

    http://penamaya.wordpress.com

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: